Web20ERC

Realizacja projektu Web2.0ERC przez zespół KTI

W okresie od stycznia 2010 do grudnia 2011 Katedra Technologii Informacyjnych UEP była zaangażowana w realizację projektu pt. „European Resource Centre for Web2.0 Education” (Europejskie centrum zastosowań Web2.0 w edukacji) w ramach Europejskiego programu Lifelong Learning Programme. Celem projektu było opracowanie łatwych w użyciu i bezpiecznych narzędzi Web 2.0 do zastosowania w edukacji i popularyzacja stosowania tych narzędzi przez nauczycieli do wspomagania realizacji procesu dydaktycznego. W wyniku przeprowadzonej niedawno oceny realizacji projektu przez Komisję Europejską wyniki projektu zostały bardzo wysoko ocenione – łączna ocena 9/10 punktów.


Zespół Katedry Technologii Informacyjnych odegrał kluczową rolę w realizacji celów projektu:

1. Platforma internetowa Web 2.0 ERC
W ramach projektu zespół KTI opracował zintegrowaną platformę internetową Web 2.0 ERC. Opracowana platforma, technicznie będąca rozszerzeniem systemu zarządzania nauczaniem Moodle, stanowi dla nauczycieli wygodne środowisko, gdzie w jednym miejscu mają dostępne niemal wszystkie rodzaje narzędzi Web 2.0 (blogi, wiki, komunikatory IM, społeczne współdzielenie linków, e-portfolio, wpisy z Twittera, wideo, czaty, fora dyskusyjne i inne). Dostępne są również „kreatory” ułatwiające tworzenie kursów opartych na technikach Web 2.0 i wypełnianie ich treścią.
Treści i społeczności powstają na platformie w sposób zdecentralizowany, zatem byłoby niezmiernie trudno zarządzać jej zasobami edukacyjnymi i społecznościami użytkowników w sposób scentralizowany, np. przez pojedynczego administratora. Dlatego kluczowym elementem platformy jest opracowany system kontroli dostępu sprawiający, że platforma może być efektywnie i bezpiecznie zarządzana przez rozproszone społeczności edukacyjne.
Platforma działa na serwerach KTI i jest dostępna pod adresem: http://platform.web20erc.eu/. W końcowej fazie realizacji projektu z tej platformy korzystało ponad 1650 osób, w tym 121 nauczycieli szkół podstawowych, 415 nauczycieli szkół średnich, 28 nauczycieli kształcenia ustawicznego, 94 nauczycieli ze społeczności użytkowników oraz 993 uczniów i studentów z 45 różnych instytucji edukacyjnych na terenie Europy.
O wysokiej ocenie opracowanych narzędzi wśród użytkowników mogą świadczyć wyniki przeprowadzonej ankiety: 93% osób korzystających z platformy oceniło ją jako użyteczną do wspomagania procesu dydaktycznego, a 89% oceniło jej wygląd jako efektowny. Pracownicy KTI udzielali niezbędnego wsparcia użytkownikom systemu.

2. Tworzenie materiałów szkoleniowych, dokumentacji i publikacja wyników projektu w artykułach naukowych
Zespół KTI tworzył i współtworzył materiały szkoleniowe, dokumentację i opublikował wyniki projektu w 5 artykułach naukowych. Poniżej umieszczono listę najważniejszych dokumentów projektu powstałych przy udziale zespołu KTI

3. Upowszechnianie wyników
Zespół KTI odpowiadał również za ważny element projektu – kierując pakietem roboczym WP9 Dissemination – Upowszechnianie wyników.

  • Utworzenie witryny projektu (http://www.web20erc.eu/), strony Facebook, kanału Youtube i kanałów wewnętrznej komunikacji
  • Utworzenie strategii rozpowszechniania Web2.0ERC, broszury Web2.0ERC, newsletterów Web2.0ERC, planu eksploatacji Web2.0ERC


Europejskie Centrum Zastosowań Web2.0 w Edukacji
- informacje ogólne
Strona projektu: http://www.web20erc.eu/

Celem projektu Web20ERC jest utworzenie europejskiego centrum badań w dziedzinie zastosowań szeroko rozumianej technologii Web2.0 w edukacji. W szczególności, projekt ma na celu opracowanie rozwiązań, które pomogą nauczycielom nieposiadającym biegłości w zakresie korzystania z technologii ICT, w używaniu narzędzi Web2.0 do wspomagania prowadzenia procesu dydaktycznego. Projekt obejmie zarówno edukację szkolną, szkolnictwo wyższe, jak i kształcenie ustawiczne.

Dzisiaj możliwości nauczycieli w zakresie używania, tworzenia treści i komunikacji za pomocą web-u, są w dużej mierze ograniczone ze względu na wysoki poziom komplikacji i trudną obsługę dostępnych narzędzi. Ponadto, oferta narzędzi Web2.0 jest bardzo bogata, a większość nauczycieli nie ma wystarczającej ilości wolnego czasu oraz niezbędnej wiedzy, aby dokładnie zapoznać się z tymi narzędziami i wybrać te, które dałyby najlepsze rezultaty w ich pracy. W przeciwieństwie do nauczycieli, uczniowie i studenci powszechnie korzystają z narzędzi Web2.0 takich jak blogi, strony wiki oraz serwisy społecznościowe. W efekcie przepaść intelektualna między nauczycielami a uczniami w zakresie korzystania z technik internetowych szybko rośnie pomimo wysiłków wielu organizacji, również międzynarodowych, aby temu przeciwdziałać.

Narzędzia Web2.0 mają w zastosowaniach edukacyjnych ogromny potencjał. Wynika on z ich nastawienia na współdzielenie, komunikację i odkrywanie wiedzy. Nauczyciele mogliby z tych narzędzi z powodzeniem korzystać, znacząco poprawiając jakość całego procesu dydaktycznego przez zwiększenie poziomu motywacji i zaangażowania uczniów oraz tworząc dla nich bardzo wygodne środowiska współpracy i nauki.
W ramach realizacji projektu zostanie zbudowana prosta w użyciu i bezpieczna platforma Web2.0 umożliwiająca nauczycielom efektywne i łatwe korzystanie z różnorodnych narzędzi Web2.0.

Strategicznym celem projektu jest zwiększenie liczby nauczycieli aktywnie korzystających z narzędzi Web2.0, w sposób poparty odpowiednią metodologią pedagogiczną, a w konsekwencji zwiększenie kompetencji zarówno nauczycieli, jak i uczniów w zakresie korzystania z dobrodziejstw narzędzi internetowych.

Cele szczegółowe

      • Utworzenie Europejskiego Centrum Edukacji Web2.0 oferującego proste w użyciu i ukierunkowane na edukację narzędzia Web2.0 do użytku przez nauczycieli w szkołach, na uczelniach wyższych jak również nauczycieli kształcenia ustawicznego;
      • Opracowanie jasnych i zrozumiałych przykładów, w jaki sposób narzędzia Web2.0 powinny być używane w procesie dydaktycznym, razem z odpowiednimi przewodnikami metodologicznymi;
      • Opracowanie zintegrowanej personalizowanej platformy Web2.0 dla edukacji;
      • Ocena działania platformy we współpracy z instytucjami edukacyjnymi;
      • Promocja i tworzenie współpracujących ze sobą środowisk w celu wymiany doświadczeń i upowszechniania technik Web2.0 w edukacji;
      • Upowszechnianie wyników projektu.

Pakiety robocze

Pakiet 1: Zarządzanie projektem
Pakiet ten zawiera typowe zadania związane z zarządzaniem projektem Europejskim. W realizacji pakietu uczestniczą wszyscy członkowie konsorcjum.

Pakiet 2: Systematyczny przegląd narzędzi Web2.0 dla edukacji
Pakiet ten ma na celu przeprowadzenie wnikliwej i systematycznej analizy dostępnych narzędzi Web2.0 ze szczególnym uwzględnieniem ich przydatności do wspomagania procesu dydaktycznego. Zostanie również przeprowadzona ewaluacja wybranych narzędzi pod kątem ich zalet i wad przy użyciu w edukacji. W ramach tego pakietu roboczego zostanie opracowana seria przewodników opisujących użycie najbardziej przydatnych narzędzi Web2.0 w edukacji. Wszystkie wyniki prac zostaną opublikowane na witrynie projektu Web2.0ERC.

Pakiet 3: Opracowanie platformy edukacyjnej Web2.0 typu Open Source
Celem tego pakietu roboczego jest zaprojektowanie i implementacja platformy Open Source Web2.0 do wykorzystania w edukacji. Szczegółowe cele pakietu to:

      • identyfikacja wymagań dla platformy edukacyjnej Web2.0 dla nauczycieli,
      • projekt i implementacja prototypu platformy edukacyjnej Web2.0 dla nauczycieli,
      • testowanie opracowanego prototypu platformy.

Platforma zostanie zbudowana albo od zera, albo jako rozszerzenie i połączenie istniejących narzędzi. Katedra Technologii Informacyjnych Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu jest głównym wykonawcą tej platformy.

Pakiet 4: Opracowanie zasad pedagogiki 2.0
Narzędzia i aplikacje Web2.0 powodują znaczące zmiany w sposobach komunikacji, tworzenia i dzielenia się informacją. Powszechny dostęp do szerokopasmowej komunikacji powoduje powstawanie nowych rodzajów związków międzyludzkich oraz wzorców uczenia się. Dotychczasowe podejścia do pedagogiki nie uwzględniają tych zmian. W tym pakiecie zostanie opracowany nowe podejście do uczenia (pedagogika 2.0), które pozwoli na większy udział uczniów w kształtowaniu procesu edukacyjnego, w którym uczestniczą.

Pakiet 5: Opracowanie i przeprowadzenie kursów dla nauczycieli
W ramach tego pakietu roboczego zostaną opracowane kursy dla nauczycieli uczące jak najlepiej używać opracowaną w pakiecie 3 platformę w celach edukacyjnych. W ramach tego pakietu zostanie również przeprowadzonych i ocenionych szereg takich kursów, pozwalając na ocenę założeń funkcjonalnych opracowywanej platformy Web2.0.

Pakiet 6: Przeprowadzenie programów pilotażowych
W ramach pakietu roboczego 6 zostanie przeprowadzonych szereg programów pilotażowych użycia platformy edukacyjnej Web2.0 w różnych instytucjach edukacyjnych w szeregu krajów Europejskich. W programie będą uczestniczyć instytucje prowadzące edukację na różnych poziomach: od szkół gimnazjalnych i średnich przez szkolnictwo wyższe aż do kształcenia ustawicznego.

Pakiet 7: Opracowanie przewodników i scenariuszy użycia
Celem pakietu 7 jest opracowanie zestawu przewodników oraz scenariuszy użycia platformy edukacyjnej. W przewodnikach zostaną uwzględnione wnioski z przeprowadzonych programów pilotażowych.

Pakiet 8: Zapewnianie jakości
Pakiet 8 ma na celu zapewnienie jak najwyższej jakości osiąganych w projekcie wyników przez stałe monitorowanie oraz opracowywanie spójnych i mierzalnych współczynników jakości do użytku przez wszystkich członków konsorcjum.

Pakiet 9: Upowszechnianie wyników
Upowszechnianie wyników jest jednym z kluczowych pakietów roboczych projektu, ponieważ ma na celu trafienie z wynikami projektu do jak największej liczby zainteresowanych osób i instytucji, tym samym istotnie przyczyniając się do osiągnięcia głównego strategicznego celu projektu. Koordynatorem tego pakietu roboczego jest Katedra Technologii Informacyjnych Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

Pakiet 10: Eksploatacja wyników
W ramach tego pakietu roboczego zostanie opracowana strategia wykorzystania wyników projektu. Strategia ta powinna umożliwić wykorzystanie i dalszy rozwój wyników również w okresie po zakończeniu dofinansowania ze środków Europejskich.