Staże w Katedrze Technologii Informacyjnych

Studenci kierunku Informatyka i ekonometria mają możliwość odbycia płatnych staży wakacyjnych w laboratoriach badawczych KTI.

Staże są finansowane z Dotacji Projakościowej dla WIGE UEP przyznanej przez MNiSzW na rozwój jakości kształcenia na kierunku Informatyka i ekonometria.

Szczegółowe informacje:

  • Uczestnicy staży: studenci kierunku Informatyka i ekonometria, WIGE UEP - studia I lub II stopnia, stacjonarne lub zaoczne, wszystkie specjalności
  • Czas trwania: 180 godzin
  • Okres realizacji: lipiec - wrzesień
    Okres realizacji każdego stażu (180 godzin) jest ustalony indywidualnie przez studenta z opiekunem
  • Początek rekrutacji na staże Lato 2019: maj 2019
  • Aktualne oferty stażowe:
  • Procedura aplikacji i dokumenty stażu są dostępne na stronie WIGE: kliknij tutaj, aby przejść


Staże w Laboratorium Wirtualnej i Wzbogaconej Rzeczywistości

Laboratorium Wirtualnej i Wzbogaconej Rzeczywistości KTI (http://labvr.pl) jest wyposażone w najnowszy sprzęt i oprogramowanie wirtualnej i wzbogaconej rzeczywistości (VR/AR). Dzięki nowoczesnemu wyposażeniu laboratorium jest możliwe prowadzenie w nim badań obejmujących cały cykl projektowania i praktycznych zastosowań systemów VR/AR. Dotyczy to zarówno metod projektowania treści i aplikacji VR/AR, prezentacji środowisk VR/AR użytkownikom końcowym za pomocą interfejsów zanurzeniowych i mobilnych oraz metod interakcji użytkowników z obiektami w tego typu środowiskach. Możliwe jest badanie postrzegania wirtualnych środowisk przez różnych użytkowników i eksperymentalna ocena możliwości praktycznego wykorzystania technik VR/AR w różnych obszarach aplikacyjnych. Badania naukowe prowadzone w laboratorium dotyczą takich dziedzin, jak handel, serwis, marketing, dziedzictwo kulturowe, edukacja, rozrywka (produkcja gier i filmów), inżynieria, architektura oraz szybkie prototypowanie produktów.

Laboratorium składa się z 6 stanowisk:

  • Stanowisko modelowania trójwymiarowego,
  • Stanowisko śledzenia ruchu,
  • Stanowisko trójwymiarowej prezentacji grupowej,
  • Stanowisko zaawansowanej interakcji,
  • Stanowisko interfejsów nagłownych,
  • Stanowisko prezentacji zanurzeniowej.

W ramach stażu studenci są włączani w bieżącą działalność naukową prowadzoną w laboratorium. Student realizujący staż ma za zadanie rozpoznanie wskazanej technologii, systemu lub oprogramowania oraz implementację i demonstrację aplikacji wirtualnej lub wzbogaconej rzeczywistości.

W ramach praktyki student:

  • Uczy się korzystać z wybranego urządzenia lub oprogramowania;
  • Analizuje możliwości wybranej technologii i określa zakres funkcjonalny budowanej aplikacji;
  • Projektuje i implementuje prototyp;
  • Testuje prototyp z użyciem sprzętu znajdującego się na wyposażeniu laboratorium.

Przykładowe tematy projektów już zrealizowanych w ramach staży studenckich:

  • Implementacja konfigurowalnego wirtualnego muzeum działającego w jaskini wirtualnej rzeczywistości
  • Implementacja semantycznej biblioteki ruchów animowanych postaci ludzkich 
  • Implementacja wirtualnego środowiska pracy maklera giełdowego
  • Implementacja wirtualnego interaktywnego salonu samochodowego
  • Implementacja wirtualnego sklepu z możliwością ustawiania produktów w 3D w technologiach Unity i MiddleVR
  • Implementacja kolaboracyjnego systemu projektowania architektonicznego

Staże w dziedzinie cyberbezpieczeństwa

Celem stażu jest zaangażowanie studentów w badania w dziedzinie cyberbezpieczeństwa i umożliwienie im zdobycia doświadczenia w tym zakresie. Realizowane projekty będą dotyczyć takich zagadnień, jak:
  • bezpieczeństwo systemów informatycznych
  • kontekstowe uwierzytelnianie użytkowników i autoryzacja transakcji
  • biometryczna kontrola dostępu w systemach multimodalnych
  • bezpieczeństwo systemów wszechobecnych i Internetu rzeczy
  • prywatność użytkowników w systemach informatycznych
  • bezpieczeństwo kryptowalut i pieniądza elektronicznego
Stażysta będzie miał okazję poznać technologie związane z bezpieczeństwem IT oraz uczestniczyć w badaniach naukowych prowadzonych w katedrze. Stażysta będzie mógł wybrać rodzaj projektu: analityczny, eksperymentalny lub programistyczny.

Wymagania wstępne:
  • W projektach analitycznych i eksperymentalnych wymagane są jedynie podstawowe kompetencje w dziedzinie Technologii Informacyjnych i analizy danych obecne w standardowym programie studiów na WIGE. 
  • W projektach programistycznych wymagana jest umiejętność programowania w języku Java lub w innym wybranym języku programowania.


Staże w Laboratorium Internetu Rzeczy

Laboratorium Internetu Rzeczy jest wyposażone w następujące systemy i urządzenia:

    • środowisko zWave/Fibaro,
    • urządzenia i instalacje standardu EiB/KNX,
    • urządzenia i instalacje standardu ZigBee (xBee oraz LeGrand),
    • mikrosterowniki AVR/Arduino i Raspberry,
    • urządzenia i moduły sensorowo-aktuatorowe (od termometrów i manometrów do automatycznie sterowanych okien i drzwi),
    • znaczniki/czytniki RFID i NFC oraz boje lokalizacyjno-informacyjne BLE (w tym boje własnej konstrukcji sprzętowo-programowej),
    • smartfony Android.

      Zadaniem stażystów jest zaprojektowanie i wykonanie systemu pracującego z wykorzystaniem urządzeń dostępnych w laboratorium do realizacji określonych zadań. W ramach stażu student:

        • analizuje problem od strony organizacyjnej i użytkowej,
        • dobiera sterowniki i moduły sensorów/aktuatorów stosownie do potrzeb,
        • opcjonalnie projektuje prototyp układu i wykonuje połączenia na płytce prototypowej,
        • pisze oprogramowanie w języku C/C++ lub Python dla sterowników AVR i/lub Raspberry oraz, jeśli zajdzie taka potrzeba, serwer działający na komputerze PC pracujący z wykorzystaniem technologii REST i programowany w języku Java,
        • jeśli zachodzi taka potrzeba, projektuje aplikację dla systemu Android będącą głównym interfejsem dostępowym, z naciskiem na wykorzystanie pokładowych sensorów Android (np. akcelerometr) do sterowania gestami oraz interfejsu głosowego (system Google Voice Translate) do sterowania głosem w języku zbliżonym do naturalnego,
        • uruchamia i testuje prototyp w warunkach możliwie zbliżonych do rzeczywistych.

          Przykładowe tematy projektów, realizowanych w latach 2016-2018

            • System detekcji liczby i położenia osób w pomieszczeniu, na podstawie analizy obrazu z kamery przez sterownik Raspberry Pi
            • „Koszulka rowerzysty” – projekt inteligentnego ubrania dla kierującego rowerem, wykrywającego ruch i gesty oraz potrafiącego sygnalizować zamiary rowerzysty za pomocą diod LED, opartego na analizie danych z akcelerometrów i sterownikach Arduino Lillypad
            • Czajnik ze wskazaniem momentu zagotowania się wody – urządzenie grzewcze, które wykorzystuje zjawisko zmiany przewodności dielektrycznej wody do błyskawicznego pomiaru temperatury i sygnalizacji momentu wyłączenia grzałki przez łącze Bluetooth Low Energy
            • System informacyjny o zajęciach w danej sali wykorzystujący boje lokalizacyjne i bazę danych Access, z automatycznym wyświetlaniem informacji na ekranie telefonu komórkowego po zbliżeniu się do drzwi Sali lub zeskanowaniu znacznika QR/NFC
            • Inteligentny sterownik świateł drogowych z powiadamianiem lokalnym o stanie za pośrednictwem sieci Bluetooth Low Energy i Bluetooth Mesh
            • Sterownik gestów do sterowania instalacjami domowymi
            • Analizator i syntezer mowy do sterowania oświetleniem i roletami za pośrednictwem smartfonu Android