Staże w Katedrze Technologii Informacyjnych
Studenci kierunku Informatyka i ekonometria mają możliwość odbycia płatnych staży wakacyjnych w laboratoriach badawczych KTI.
Staże są finansowane z Dotacji Projakościowej dla WIGE UEP przyznanej przez MNiSzW na rozwój jakości kształcenia na kierunku Informatyka i ekonometria.
Szczegółowe informacje:
- Uczestnicy staży: studenci kierunku Informatyka i ekonometria, WIGE UEP - studia I lub II stopnia, stacjonarne lub zaoczne, wszystkie specjalności
- Czas trwania: 180 godzin
- Okres realizacji: lipiec - wrzesień
Okres realizacji każdego stażu (180 godzin) jest ustalony indywidualnie przez studenta z opiekunem - Początek rekrutacji na staże Lato 2019: maj 2019
- Aktualne oferty stażowe:
- Procedura aplikacji i dokumenty stażu są dostępne na stronie WIGE: kliknij tutaj, aby przejść
Staże w Laboratorium Wirtualnej i Wzbogaconej Rzeczywistości
Laboratorium Wirtualnej i Wzbogaconej Rzeczywistości KTI (http://labvr.pl) jest wyposażone w najnowszy sprzęt i oprogramowanie wirtualnej i wzbogaconej rzeczywistości (VR/AR). Dzięki nowoczesnemu wyposażeniu laboratorium jest możliwe prowadzenie w nim badań obejmujących cały cykl projektowania i praktycznych zastosowań systemów VR/AR. Dotyczy to zarówno metod projektowania treści i aplikacji VR/AR, prezentacji środowisk VR/AR użytkownikom końcowym za pomocą interfejsów zanurzeniowych i mobilnych oraz metod interakcji użytkowników z obiektami w tego typu środowiskach. Możliwe jest badanie postrzegania wirtualnych środowisk przez różnych użytkowników i eksperymentalna ocena możliwości praktycznego wykorzystania technik VR/AR w różnych obszarach aplikacyjnych. Badania naukowe prowadzone w laboratorium dotyczą takich dziedzin, jak handel, serwis, marketing, dziedzictwo kulturowe, edukacja, rozrywka (produkcja gier i filmów), inżynieria, architektura oraz szybkie prototypowanie produktów.
Laboratorium składa się z 6 stanowisk:
- Stanowisko modelowania trójwymiarowego,
- Stanowisko śledzenia ruchu,
- Stanowisko trójwymiarowej prezentacji grupowej,
- Stanowisko zaawansowanej interakcji,
- Stanowisko interfejsów nagłownych,
- Stanowisko prezentacji zanurzeniowej.
W ramach stażu studenci są włączani w bieżącą działalność naukową prowadzoną w laboratorium. Student realizujący staż ma za zadanie rozpoznanie wskazanej technologii, systemu lub oprogramowania oraz implementację i demonstrację aplikacji wirtualnej lub wzbogaconej rzeczywistości.
W ramach praktyki student:
- Uczy się korzystać z wybranego urządzenia lub oprogramowania;
- Analizuje możliwości wybranej technologii i określa zakres funkcjonalny budowanej aplikacji;
- Projektuje i implementuje prototyp;
- Testuje prototyp z użyciem sprzętu znajdującego się na wyposażeniu laboratorium.
Przykładowe tematy projektów już zrealizowanych w ramach staży studenckich:
- Implementacja konfigurowalnego wirtualnego muzeum działającego w jaskini wirtualnej rzeczywistości
- Implementacja semantycznej biblioteki ruchów animowanych postaci ludzkich
- Implementacja wirtualnego środowiska pracy maklera giełdowego
- Implementacja wirtualnego interaktywnego salonu samochodowego
- Implementacja wirtualnego sklepu z możliwością ustawiania produktów w 3D w technologiach Unity i MiddleVR
- Implementacja kolaboracyjnego systemu projektowania architektonicznego
- bezpieczeństwo systemów informatycznych
- kontekstowe uwierzytelnianie użytkowników i autoryzacja transakcji
- biometryczna kontrola dostępu w systemach multimodalnych
- bezpieczeństwo systemów wszechobecnych i Internetu rzeczy
- prywatność użytkowników w systemach informatycznych
- bezpieczeństwo kryptowalut i pieniądza elektronicznego
- W projektach analitycznych i eksperymentalnych wymagane są jedynie podstawowe kompetencje w dziedzinie Technologii Informacyjnych i analizy danych obecne w standardowym programie studiów na WIGE.
- W projektach programistycznych wymagana jest umiejętność programowania w języku Java lub w innym wybranym języku programowania.
Staże w Laboratorium Internetu Rzeczy
Laboratorium Internetu Rzeczy jest wyposażone w następujące systemy i urządzenia:
- środowisko zWave/Fibaro,
- urządzenia i instalacje standardu EiB/KNX,
- urządzenia i instalacje standardu ZigBee (xBee oraz LeGrand),
- mikrosterowniki AVR/Arduino i Raspberry,
- urządzenia i moduły sensorowo-aktuatorowe (od termometrów i manometrów do automatycznie sterowanych okien i drzwi),
- znaczniki/czytniki RFID i NFC oraz boje lokalizacyjno-informacyjne BLE (w tym boje własnej konstrukcji sprzętowo-programowej),
- smartfony Android.
Zadaniem stażystów jest zaprojektowanie i wykonanie systemu pracującego z wykorzystaniem urządzeń dostępnych w laboratorium do realizacji określonych zadań. W ramach stażu student:
- analizuje problem od strony organizacyjnej i użytkowej,
- dobiera sterowniki i moduły sensorów/aktuatorów stosownie do potrzeb,
- opcjonalnie projektuje prototyp układu i wykonuje połączenia na płytce prototypowej,
- pisze oprogramowanie w języku C/C++ lub Python dla sterowników AVR i/lub Raspberry oraz, jeśli zajdzie taka potrzeba, serwer działający na komputerze PC pracujący z wykorzystaniem technologii REST i programowany w języku Java,
- jeśli zachodzi taka potrzeba, projektuje aplikację dla systemu Android będącą głównym interfejsem dostępowym, z naciskiem na wykorzystanie pokładowych sensorów Android (np. akcelerometr) do sterowania gestami oraz interfejsu głosowego (system Google Voice Translate) do sterowania głosem w języku zbliżonym do naturalnego,
- uruchamia i testuje prototyp w warunkach możliwie zbliżonych do rzeczywistych.
Przykładowe tematy projektów, realizowanych w latach 2016-2018
- System detekcji liczby i położenia osób w pomieszczeniu, na podstawie analizy obrazu z kamery przez sterownik Raspberry Pi
- „Koszulka rowerzysty” – projekt inteligentnego ubrania dla kierującego rowerem, wykrywającego ruch i gesty oraz potrafiącego sygnalizować zamiary rowerzysty za pomocą diod LED, opartego na analizie danych z akcelerometrów i sterownikach Arduino Lillypad
- Czajnik ze wskazaniem momentu zagotowania się wody – urządzenie grzewcze, które wykorzystuje zjawisko zmiany przewodności dielektrycznej wody do błyskawicznego pomiaru temperatury i sygnalizacji momentu wyłączenia grzałki przez łącze Bluetooth Low Energy
- System informacyjny o zajęciach w danej sali wykorzystujący boje lokalizacyjne i bazę danych Access, z automatycznym wyświetlaniem informacji na ekranie telefonu komórkowego po zbliżeniu się do drzwi Sali lub zeskanowaniu znacznika QR/NFC
- Inteligentny sterownik świateł drogowych z powiadamianiem lokalnym o stanie za pośrednictwem sieci Bluetooth Low Energy i Bluetooth Mesh
- Sterownik gestów do sterowania instalacjami domowymi
- Analizator i syntezer mowy do sterowania oświetleniem i roletami za pośrednictwem smartfonu Android