MIMS - Schemat metadanych interakcji obiektów multimedialnych

Projekt badawczy MNiSW, promotorski, pt.: "Schemat metadanych interakcji obiektów multimedialnych".

Podejście MIMS umożliwia przygotowanie opisu zachowania obiektów przez modelowanie ich potencjalnych interakcji z innymi obiektami. Na zaproponowane rozwiązanie składają się dwa zasadnicze elementy: model interakcji obiektów trójwymiarowych i koncepcja interfejsu interakcji. Na ich podstawie opracowano w rozprawie specjalistyczny podjęzyk zapytań, który umożliwia efektywne wykorzystanie metadanych interakcji.

Model opisu interakcji obiektów trójwymiarowych, nazwany Multimedia Interaction Model – MIM, pozwala na dekompozycję ogólnej interakcji dowolnego obiektu na komponenty, które są następnie opisywane w postaci odrębnych metadanych. Konstrukcja tych metadanych umożliwia stosowanie zarówno słownych opisów semantycznych, jak i sformalizowanych opisów matematycznych. Słowne opisy semantyczne mogą być stosowane na różnych poziomach struktury metadanych. Dzięki temu jest możliwe równoległe stosowanie opisów ogólnych, dotyczących interakcji jako całości, oraz szczegółowych, dotyczących wybranych aspektów interakcji. Ponadto, takie opisy mogą być powiązane z ontologią specyficzną dla danej dziedziny, co dodatkowo zwiększa potencjał informacyjny metadanych interakcji i wypływa na jakość wyników wyszukiwania. Natomiast opisy matematyczne służą do konstrukcji metadanych umożliwiających wyznaczenie stanu obiektu po interakcji i wykorzystanie go jako punktu wyjścia do kolejnych interakcji. Takie podejście pozwala wyszukiwać obiekty nie tylko na podstawie ich obecnego stanu, ale również stanów, w których obiekty mogą znaleźć się w wyniku interakcji.
Model MIM i wynikające z niego metadane interakcji są ściśle powiązane z nowym podejściem do konstrukcji metadanych. W zaproponowanym podejściu obiekty interaktywne są traktowane w podobny sposób jak elementy programu komputerowego, a nie jak statyczne przedmioty. Podstawą tego podejścia jest koncepcja interfejsu interakcji o nazwie Interaction Interface – II, która obejmuje definicję struktury interfejsu interakcji oraz zasady tworzenia nowych interfejsów interakcji. Zastosowanie interfejsów interakcji pozwala na precyzyjne określenie semantyki parametrów biorących udział w interakcji, co znacząco upraszcza wyszukiwanie obiektów o określonych cechach interakcji.