Marcin Tuszyński
Panie Profesorze,
oczywiście pamiętam dobre studenckie czasy! Powoli zresztą zaczynam rozumieć dlaczego rodzice zawsze powtarzali mi, że najlepszym okresem w życiu są studia :)
Moja kariera zawodowa po studiach potoczyła się bardzo szybko i zdecydowanie pozytywnie. Przez krótki okres, tuż po studiach, prowadziłem szkolenia z finansów w firmie założonej przez mojego kolegę ze studiów. Jednak brak stabilizacji i możliwości rozwoju zadecydował o zmianie pracodawcy. Po krótkich poszukiwaniach zostałem przyjęty do firmy Komandor S.A. (www.komandor.pl) na stanowisko Analityka Finansowego w centrali w Warszawie. Firma Komandor posiada jeden główny zakład produkcyjny w Radomiu produkujący profile, okucia i akcesoria do szaf z drzwiami suwanymi oraz 14 zakładów produkujących gotowe szafy bezpośrednio dla klienta detalicznego. Sprzedaż odbywa się przez sieć Autoryzowanych Dealerów oraz przez sieć własnych salonów. Oprócz rynku polskiego sprzedaż jest prowadzona do ponad 40 państw na świecie, nawet tak egzotycznych jak Syria, Brazylia, Nowa Zelandia, Kanada czy Chiny.
Po dwóch miesiącach pracy, jeszcze przed końcem okresu próbnego w Komandor S.A., dostałem od właściciela firmy propozycję objęcia funkcji prezesa w jednej ze spółek produkcyjnych - Komandor Bydgoszcz S.A. Po krótkim namyśle zgodziłem się i następnego dnia na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy zostałem jednoosobowym Prezesem Zarządu ;)))
Początki były bardzo trudne, spółka była potężnie zadłużona, bez sieci sprzedaży i prawie bez pracowników (wtedy jeszcze dominował lokalny kapitał głównie dealerów - obecnie własność Komandor S.A.). Przez 4 lata udało się wyprowadzić spółkę "na prostą", z 14 miejsca wśród zakładów awansowałem w tym roku na 4 pozycję pod względem obrotów i zysku!!! Przez ten okres między innymi: zwiększyłem prawie czterokrotnie obrót, utworzyłem własną sieć sprzedaży (10 salonów), uruchomiłem własne usługi montażu szaf (15 ekip monterskich; 6 projektantów), rozpocząłem zagraniczną ekspansję (Niemcy, Szkocja, Hiszpania, Irlandia).
Nie byłoby to jednak możliwe bez zaawansowanego systemu informatycznego wypracowanego w naszym Koncernie! Mogę śmiało stwierdzić, że elektroniczny biznes to podstawa sukcesu firmy Komandor zarówno w Polsce jak i zagranicą.
Najważniejszym elementem całego systemu jest nasz autorski program do projektowania oraz produkcji szaf; garderób, mebli itp. Program składa się z wielu modułów przeznaczonych zarówno do obsługi klienta, jak i do zarządzania całym zakładem produkcyjnym. Program składa się z modułu projektowego; przygotowania zamówień; produkcji; magazynów; fakturowania; optymalizacji produkcji; zamawiania towaru; bank; kasa; rozliczenia; wymiana danych z FK i wiele innych!
Proces sprzedaży i produkcji przebiega w następujący sposób. Klient przychodzi na naszą ekspozycję, gdzie zapoznaje się z ofertą oraz otrzymuje projekty i wyceny szaf zrobione w naszym programie. W przypadku zaakceptowania oferty, do klienta przyjeżdża projektant. Każdy projektant posiada laptop i drukarkę oraz zestaw próbników. W trakcie wizyty wykonuje projekt w naszym programie na laptopie i drukuje zamówienie. Po podpisaniu zamówienia wysyła wykonany projekt drogą internetową do zakładu produkcyjnego. WSZYSKTKIE zamówienia w naszych zakładach są przyjmowane tylko i wyłącznie w formie elektronicznej drogą mailową!!! Każde zamówienie jest indywidualne, nie ma produkcji seryjnej.
Po odebraniu zamówienia zlecenie trafia do modułu produkcyjnego gdzie zostaje automatycznie przetworzone na poszczególne stanowiska produkcyjne np. cięcia płyty, cięcia luster, okuwania drzwi itp. Część zamówienia może być nawet od razu wysłana do poszczególnych maszyn produkcyjnych np. pił panelowych. Moduł produkcyjny jest połączony z modułami magazynowymi (materiały; produkcja; wyroby gotowe) co umożliwia automatyczne generowanie wszystkich dokumentów. Po wyprodukowaniu zamówienia (3-5 dni) szafa trafia do klienta. Oprogramowanie cały czas jest udoskonalane, pracuje nad tym dziesięcioosobowy zespół informatyków w Warszawie.
Najważniejsze zalety naszego oprogramowania to:
- podwyższenie standardu obsługi klienta;
- możliwość wykonywania projektów i wycen w bardzo krótkim czasie (ważne np. w ekspozycjach w marketach);
- łatwość wprowadzania zmian w projektach;
- brak pomyłek związanych z przesyłaniem i przyjmowaniem zamówień. Wszystkie zamówienia są przesyłane elektronicznie;
- szybkość produkcji - istnieje możliwość rozpoczęcia produkcji tuż po wykonaniu pomiaru u klienta!
- automatyczne generowanie wszystkich dokumentów oraz całej produkcji;
- możliwość pozyskiwania zamówień zagranicznych. Bez oprogramowania proces przygotowywania wycen oraz przyjmowania zamówień zagranicznych trwałby tygodniami i wymagał zatrudnienia dodatkowych osób ze znajomością poszczególnych języków. Tak ogranicza się do wystawienia faktury eksportowej;
- optymalizacja produkcji, zarówno pod względem czasu, jak i odpadowości np. optymalizacja rozkroju płyty lub luster
Bliższe dane: http://www.komandor.pl/software.php
Kolejnym autorskim pomysłem na wykorzystanie e-biznesu w naszej firmie jest internetowy moduł projektowania oraz wyceny szaf:http://www.komandor.pl/wycena/index.php
Moduł cieszy się coraz większą popularnością i obecnie korzysta z niego około 100 osób dziennie! W zeszłym roku przeprowadziliśmy dużą kampanie promocyjną w Internecie (Onet; WP; Interia; strony branżowe). Moduł internetowy nie jest oczywiście tak zaawansowany jak moduł projektowy w naszym oprogramowaniu, ale pozwala wykonać prosty projekt oraz uzyskać przybliżoną wycenę.
W swojej firmie korzystam również z modułu internetowego (Mysql) służącego do zarządzania wszystkimi pomiarami oraz montażami z moich firmowych punktów sprzedaży. Cały system jest podzielony na 6 modułów.
1. Moduł zgłaszania pomiarów - każdy sprzedawca ma swoje indywidualne konto do zgłaszania pomiarów. Ma również podgląd na aktualny etap sprzedaży swoich wcześniejszych klientów oraz swoją aktualną prowizję;
2. Moduł koordynatora pomiarów - osoba obsługująca ten moduł przydziela zgłoszone pomiary do poszczególnych projektantów;
3. Moduł projektanta - każdy projektant odbiera w tym module pomiary oraz uzupełnia raport z aktualnie obsługiwanych pomiarów (data pomiaru, wynik pomiaru; data montażu; uwagi itp). W przypadku podpisania zamówienia wprowadza kwoty oraz wybiera grupę monterską (niekoniecznie). Projektant ma dodatkowo podgląd na wcześniejsze pomiary oraz swoją aktualną prowizję.
4. Moduł koordynatora montaży - osoba odpowiedzialna za ten moduł zajmuje się umawianiem montaży dla poszczególnych grup monterskich. Grupa monterska oraz termin montażu może być ustalony w trakcie pomiaru przez projektanta (musi się zalogować on-line) lub później przez koordynatora montaży;
5. Moduł kasowy - tutaj trafiają wszystkie "trafione" zlecenia z przypisanymi grupami monterskimi. Po wykonaniu montażu osoba odpowiedzialna za ten moduł koryguje lub wprowadza wartości wynikające z faktur (numer faktury; wartość netto; wartość montażu itp.) W tym module dokonuje również rozliczenia prowizji wszystkich osób pracujących przy sprzedaży, czyli: sprzedawców w punktach; projektantów; grup monterskich oraz przedstawicieli handlowych (druk raportu);
6. Moduł administracyjny - dodawanie nowych pracowników; salonów sprzedaży; ustalanie prowizji itp.
7. Obecnie trwają prace nad wprowadzeniem do tego systemu ankiet oceny poszczególnych pracowników: sprzedawców; projektantów i grup monterskich.
Ostatnim elementem e-biznesu w naszym koncernie jest program bezpłatnych zajęć pozalekcyjnych dla gimnazjalistów promujący nowoczesną przedsiębiorczość. Program jest oparty na multimedialnych materiałach oraz w znacznej mierze na Internecie: http://www.fundacja.komandor.pl/?akcja=30
Pozdrawiam,
Marcin Tuszyński
Komandor Bydgoszcz S.A.
Rok ukończenia studiów 2001