MRISM

Projekt badawczy MNiSW, promotorski, pt.: "Modelowanie interaktywnych scenariuszy edukacyjnych w środowisku mieszanej rzeczywistości" - lata 2006-2008.
Wyniki projektu zostały opublikowane w rozprawie doktorskiej pt. "Modeling Interactive Educational Scenarios in a Mixed Reality Environment" autorstwa dra inż. Rafała Wojciechowskiego (link). Rozprawa została obroniona na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki na Politechnice Gdańskiej w lipcu 2008 roku.

Podejście MRISM (ang. Modeling Interactive Educational Scenarios in a Mixed Reality Environment) umożliwia tworzenie interaktywnych scenariuszy uczących w środowisku wzbogaconej rzeczywistości. Proces budowy środowisk uczących podzielono na trzy etapy: projektowanie treści, tworzenie treści, instalacja treści. Każdy z tych etapów jest wykonywany przez użytkowników dysponujących różną wiedzą techniczną i dziedzinową. W podejściu MRISM wprowadzono pojęcia MR-Klasy i MR-Obiektu rozszerzając podejście obiektowe. Pojęcie klasy jest rozszerzone o nowe elementy: geometrię, interaktywne zachowanie, obiekty medialne i związki agregacji. Właściwości i związki MR-Klasy są wykorzystywane do parametryzacji jej geometrii i zachowania. Wizualne i behawioralne cechy MR-Obiektów są ustalane podczas ich tworzenia przez nauczycieli przez nadawanie wartości właściwościom. Wartości te mogą być zmieniane w czasie rzeczywistym w trakcie prezentacji obiektu w środowisku mieszanej rzeczywistości. Zachowanie MR-Obiektów jest opisane przez metody i aktywności modelujące wyróżnione interaktywne zachowanie MR-Obiektu. Zaproponowano nowy język wysokiego poziomu MRSML, oparty na XML, który służy do specyfikacji MR-Klas i MR-Obiektów, włącznie z ich elementami składowymi. Podejście MRISM zostało zaimplementowane w postaci prototypowego systemu do interaktywnego nauczania o nazwie ARIES (MRIES).

Przykład zastosowania systemu ARIES: